سفارش تبلیغ
صبا ویژن

5نکته برای داشتن پوست سالم

نظر

Image result for Healthy skin

مراقبت از پوست که شامل محافظت در برابر نور خورشید و پاک‌سازی ملایم پوست می‌شود، می‌تواند پوست را تا سال‌ها سالم و درخشان نگاه دارد. مراقبت مناسب از پوست و انتخاب‌ِ سبک زندگی سالم می‌تواند پیری طبیعی پوست را به تأخیر بیاندازد و از مشکلات پوستی متعددی جلوگیری کند. پس محافظت از پوست‌تان را با رعایتِ این 5 نکته‌ی ساده و سرراست، آغاز کنید:

 

 

 

1. از خودتان در برابر نور خورشید محافظت کنید

 

یکی از مهم‌ترین راه‌های مراقبت از پوست، محافظت در برابر آفتاب است. عمری در معرض نور خورشید بودن می‌تواند باعث بروز چین و چروک، لکه‌های تیره و مشکلات پوستی دیگر و همچنین افزایش خطر سرطان پوست شود.

 

 

 

برای محافظت کامل از پوست در برابر نور خورشید، نکات زیر را رعایت نمایید:

 

 

 

کرم ضد آفتاب استفاده کنید

 

از ضد آفتاب‌هایی با طیف وسیع و SPF یا «عامل محافظت در برابر خورشید» حداقل 15 استفاده کنید. مقدار زیادی کرم ضدآفتاب روی پوست بمالید و هر دو ساعت یک‌بار آن را تجدید کنید. در مواقعی که شنا می‌کنید یا عرق می‌کنید، در بازه‌های کوتاه‌تری کرم ضد آفتاب‌تان را تجدید کنید.

 

 

 

در سایه بمانید

 

از ساعت 10 صبح تا 2 بعدازظهر، که نور خورشید بیشترین شدت را دارد، از رفتن زیر آفتاب پرهیز کنید.

 

 

 

لباس‌های محافظت‌کننده بپوشید

 

وست‌تان را با لباس‌های ریزبافت و آستین‌بلند، شلوارهای بلند و کلاه‌های لبه‌پهن بپوشانید. همچنین می‌توانید از مواد افزدونی لباس‌شویی که به لباس‌ها یک لایه‌ی اضافیِ محافظت‌کننده در برابرِ اشعه‌ی فرابنفش می‌دهند، برای شست‌وشوی لباس‌ها استفاده کنید. حتی می‌توانید از لباس‌های مخصوصِ ضد آفتاب که به طور ویژه برای محافظت در برابر اشعه‌ی فرابنفش طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

 

2. سیگار نکشید

 

سیگار کشیدن باعث می‌شود که پوست‌تان پیرتر به نظر برسد و همچنین منجر به بروز چین و چروک روی پوست می‌شود. سیگار کشیدن رگ‌های خونی ریز در بیرونی‌ترین لایه‌ی پوست را تنگ می‌کند و این جریان خون را کاهش می‌دهد. در نتیجه پوست از اکسیژن و مواد مغذی که برای سلامت آن بسیار بااهمیت هستند، تهی می‌شود.

 

 

 

سیگار کشیدن همچنین به «کُلاژن» و «اِلاستین» -فیبرهایی که به پوست‌ قدرت و کشسانی می‌دهند- آسیب می‌رساند. به علاوه، حالات تکراری چهره وقتی که سیگار می‌کشید، مانند جمع کردنِ لب‌ها هنگام دم و ریز کردن چشم‌ها هنگام بیرون دادن دود، ایجاد چین و چروک‌ در پوست را تشدید می‌کند.

 

 

 

اگر سیگار می‌کشید، بهترین راهِ محافظت از پوست‌تان ترک کردن است. از یک پزشک بخواهید که با نکات و رفتارهایی برای ترک سیگار ‌به شما کمک کند.

 

3. با پوست‌تان با ملایمت رفتار کنید

 

پاکسازی و اصلاح روزانه می‌تواند به پوست‌ آسیب برساند. برای اینکه این کار را با ملایمت انجام دهید، به موارد زیر توجه کنید:

 

 

 

زمان استحمام را محدود کنید

 

4. رژیم غذایی سالمی داشته باشید

 

5. استرس‌تان را مدیریت کنید

 

استرس کنترل نشده پوست را حساس‌تر می‌کند و باعث ایجاد جوش‌ و آکنه و سایر مشکلات پوستی می‌شود. برای داشتن پوستی سالم و همچنین ذهنی سالم، برای مدیریت استرس‌تان همین الان اقدام کنید.