سفارش تبلیغ
صبا ویژن

افتادگی پلک چیست؟

نظر

West Michigan Eye & Laser | Drooping Eyelids

افتادگی پلک یکی از مشکلات زیبایی و بینایی قابل درمان در سطح جهان است.

 

افتادگی پلک بالا تا زمانی که تماسی با مردمک چشم نداشته باشد و در میدان بینایی فرد اختلال ایجاد نکرده باشد نیاز به جراحی ندارد اما زمانی که افتادگی پلک شدید باشد و بخشی یا تمامی مردمک را بپوشاند نیاز به درمان و جراحی دارد.

 

پلک‌های شما در اصل حاصل شکل‌گیری دو چین بر روی نازک‌‌ترین پوست بدن شما هستند. آن‌ها از چشمان شما در برابر خشکی، ورود اجسام خارجی و فشار بیش‌ازحد محافظت می‌کنند و در هنگام خواب با توزیع یکنواخت اشک کمک می‌کند تا چشم‌ها مرطوب بمانند.

بااین‌وجود، گاهی ممکن است پلک‌ها شل و آویزان شوند. افتادگی پلک چشم که به آن پتوز، بلفاروپتوز یا بلفاروپتوزیس (Blepharoptosis) نیز گفته می‌شود، ممکن است به دلیل ژنتیک، ضربه، افزایش سن یا اختلالات پزشکی مختلف ایجاد شود.

 

این وضعیت درصورتی‌که یک چشم را تحت تأثیر قرار دهد، پتوز یک‌طرفه و هنگامی‌که بر هر دو چشم تأثیر بگذارد، پتوز دوطرفه نامیده می‌شود. در موارد شدیدتر این شرایط می‌تواند منجر به مشکلات بینایی، زیبایی و یا مشکلات سلامتی دیگر شود.

 

افتادگی پلک در مواردی مانند پتوز مادرزادی از بدو تولد وجود دارد. اما گاهی به‌‎عنوان پتوز اکتسابی بعدا ایجاد می‌شود و می‌تواند دائمی باشد و یا به‌صورت مقطعی بروز کند. گاهی افتادگی پلک یک مشکل جداگانه است که بدون تأثیر بر بینایی یا سلامتی فقط ظاهر فرد را تغییر می‌دهد.

 

اما اگر این مشکل در طی چند روز یا چند ساعت ناگهانی ایجاد شد، به احتمال زیاد نشان‌دهنده یک مشکل جدی پزشکی است و باید در اولین فرصت برای بررسی وجود یک بیماری زمینه‌ای یا بیماری چشمی به پزشک مراجعه کنید. خوشبختانه در اکثر موارد، این بیماری چه به‌صورت طبیعی و چه با مداخله پزشکی برطرف خواهد شد.

 

علائم افتادگی پلک چشم چیست؟

از نظر بالینی علامت اصلی افتادگی پلک این است که پلک فوقانی یک یا هر دو چشم حالت طبیعی ندارد و به‌صورت افتاده دیده می‌شود. بااین‌حال، افتادگی پلک گاهی به‌سختی قابل تشخیص است یا به طور مداوم اتفاق نمی‌افتد.

 

با نگاه مستقیم به جلو در آینه می‌توانید وجود این مشکل را بررسی کنید. همانطور که به چشم خود نگاه می‌کنید، باید قسمت قابل توجهی از عنبیه (دایره رنگی چشم) شما در بالای مردمک چشم دیده شود و هیچ بخشی از مردمک چشم نباید توسط پلک پوشانده شود.

 

زیرا این وضعیت می‌تواند با انسداد جلوی چشم، کیفیت بینایی شما را تحت تأثیر قرار دهد. همچنین ممکن است چشمان شما برای مدت طولانی به شدت خشک یا پر از آب شوند و یا کوچکتر دیده شوند، به‌طوری‌که چین‌وچروک پوست که به طور معمول بین پلک فوقانی و ابرو قرار دارند، از بین بروند.

 

در بعضی از افراد افتادگی پلک چشم با درد در نواحی اطراف چشم همراه است. برخی از افراد مبتلا به افتادگی پلک شدید ممکن است مجبور باشند در هنگام مکالمه سر خود را به عقب خم کنند یا ابروهای خود را به طرف بالا ببرند تا بتوانند چهره طرف مقابل را مشاهده کنند. پزشک معمولا برای کمک به رفع این مشکل، بیماری‌های زمینه‌ای را نیز بررسی می‌کند.

 

چراکه گاهی این مشکل در اثر مشکلات عصبی و سردردهای میگرنی است. اگر مبتلا به پتوز ساده و بدون عارضه باشید، علائم دیگری نخواهید داشت. اما اگر پتوز شما به دلیل یک مشکل پزشکی جدی‌تر ایجاد شده باشد، ممکن است علائم دیگری نیز داشته باشید که مربوط به بیماری زمینه‌ای است.

 

به عنوان مثال، افتادگی پلک چشم ناشی از بیماری ام اس با علائم دیگری مانند دوبینی، ضعف در بازوها یا پاها و مشکل در گفتار، بلع یا تنفس همراه است. در بین نوزادان مبتلا به پتوز مادرزادی، تقریباً 30? نیز دارای انحراف چشم (استرابیسم) یا برخی از اختلالات دیگر هستند که بر موقعیت یا حرکت چشم تأثیر می‌گذارند.

 چه کسانی دچار افتادگی پلک چشم می‌شوند؟

افتادگی پلک ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد، از علل طبیعی تا شرایط جدی‌تر! در نهایت این پزشک است که می‌تواند به شما کمک کند تا علت اصلی این مسئله را کشف کنید. پلک بالایی شما به عضله‌ای متصل است که به‌کمک یک عضله پشتیبان کوچکتر، به نگه‌داشتن و بالا و پایین رفتن پلک کمک می‌کند.

 

علاوه‌براین، عضله‌ای در زیر پوست ابرو وجود دارد که از بالا به بالا بردن پلک‌های شما کمک می‌کند. ضعف یا آسیب در هر یک از این سه عضله یا تاندون‌های آن‌ها می‌تواند باعث افتادگی پلک شما شود. به‌همین‌دلیل، این مشکل در بزرگسالان مسن به‌دلیل روند طبیعی پیری و ضعیف شدن عضلات، تاندون‌ها و پوست اطراف چشم شایع‌تر است.